Werken aan executieve vaardigheden van studenten
Stap nu in
- Ruim 100 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
De ene student heeft moeite met plannen, een andere met zijn aandacht erbij houden, een derde vergeet telkens zijn spullen mee te nemen. Voor elke docent herkenbare gevallen. Maar wat kun jij als docent ermee? Die student zal toch zelf zijn huiswerk moeten inplannen of zelf zijn boek moeten meenemen?
Bij studenten is het brein volop in ontwikkeling. Handig dus om meer te weten over de executieve functies, de cognitief ingewikkelde processen in het brein die iedereen nodig heeft om een klus te klaren, of het nu gaat om huiswerk maken of op tijd op school zijn. Ook voor je eigen functioneren kan het meerwaarde hebben hier eens bij stil te staan. Het zijn er elf: reactie-inhibitie, werkgeheugen, emotieregulatie, volgehouden aandacht, flexibiliteit, metacognitie, taakinitiatie, planning, organisatie, timemanagement en doelgericht doorzettingsvermogen.
In deze cursus behandelt Maureen Kramer-Tinnemeier, auteur het van boek Actief executief ze allemaal, hoe ze samenhangen en hoe je je studenten kunt helpen deze functies beter te ontwikkelen.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- in grove lijnen schetsen hoe de hersenen zich ontwikkelen
- de verschillende executieve vaardigheden herkennen
- sterk en/of zwak executief functioneren benoemen bij een student
- praktische tools inzetten op klassikaal en individueel niveau om executieve vaardigheden van studenten te stimuleren
- tijdens klassenvergaderingen collega’s attenderen op sterk/zwak executief functioneren van een student
In deze cursus werk je aan de volgende bekwaamheden:
- Pedagogisch: je kunt je studenten beter begeleiden om in een veilige omgeving hun executieve vaardigheden te ontwikkelen.
- Brede professionele basis: je reflecteert op je eigen functioneren en dat van je studenten.
Stap nu in
- Ruim 100 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht