Geschiedenis: historisch redeneren
Stap nu in
- Ruim 145 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Wat is de voornaamste reden van de val van het Romeinse Rijk? En in hoeverre waren de jaren zestig revolutionair? Het vak geschiedenis draait bij dit soort vragen om meer dan feitenkennis.
Historisch redeneren wordt door veel docenten en vakdidactici als de kern van het schoolvak geschiedenis gezien. Maar in de praktijk blijkt het nog niet altijd even makkelijk te zijn om historisch redeneren aan te leren bij leerlingen. Dit komt onder andere omdat het eigenlijk een containerbegrip is, waar van alles onder verstaan kan worden.
Het doel van de cursus ‘Geschiedenis: historisch redeneren’ is dat je zicht krijgt in wat historisch redeneren is, hoe je dit kunt ontwikkelen bij je leerlingen en hoe je er zelf direct mee aan de slag kunt. Er wordt hierbij aangesloten bij de kerndoelen en eindtermen van het vak geschiedenis. Deze cursus is ook geschikt voor docenten die het vak Mens en Maatschappij geven of een project verzorgen waarin de Mens & Maatschappijvakken samenwerken.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- historisch redeneren vormgeven in jouw lessen
- het raamwerk van Van Boxtel en Van Drie gebruiken om je lessen aan te laten sluiten bij de verschillende componenten van historisch redeneren
- didactische strategieën gebruiken die historisch redeneren stimuleren en bij jou en je leerlingen passen
Stap nu in
- Ruim 145 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht