Leidinggeven aan reken-wiskundeonderwijs in de school
Stap nu in
- Ruim 70 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Vanwege dalende resultaten is er extra aandacht voor het reken-wiskundeonderwijs. De schoolleider speelt in samenwerking met de intern begeleider en de rekencoördinator een belangrijke rol bij het vorm en inhoud geven van het reken-wiskundeonderwijs in het primair onderwijs. Door middel van een rekenmasterplan en Lesson Study kan de schoolleider sturing geven aan het beleid en de reken-wiskundeontwikkelingen op teamniveau in een school.
De docent van deze cursus, Henk Logtenberg, neemt je mee in ontwikkelingen binnen het reken-wiskundeonderwijs, bespreekt het ontwerpen van beleid, passend bij de behoefte van jouw leerlingpopulatie, en de rollen en verantwoordelijkheden. Tevens gaat hij in op het duiden van rekenopbrengsten en geeft daarbij achtergrondinformatie vanuit de eisen van de overheid. Tot slot behandelt hij het professionaliseren van je team met behulp van Lesson Study.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van de cursus:
- heb je je verdiept in de twee belangrijke stromingen in de reken-wiskundewereld in Nederland
- heb je kennis van de cyclische structuur bij het ontwerpen van rekenbeleid in een school volgens het lemniscaatmodel
- weet je wat de de belangrijkste elementen voor een rekenplan zijn
- weet je wat de taken en rollen van de schoolleider, rekencoördinator en interne begeleider binnen het reken-wiskundeonderwijs zijn
- heb je je verdiept in een planmatige aanpak voor het werken aan rekenopbrengsten in de school volgens het 4D-model
- heb je je verdiept in de elementen van het resultatenmodel dat de onderwijsinspectie gebruikt bij het waarderen van de rekenopbrengsten
- weet je hoe je een professionaliseringsaanpak voor reken-wiskundeonderwijs volgens de methodiek van Lesson Study kunt vormgeven
Stap nu in
- Ruim 70 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht