In gesprek over gedrag vanuit verbindend gezag en geweldloos verzet
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
In je begeleiding van leerkrachten ga je regelmatig met een collega in gesprek over zijn handelen en gedrag. Misschien is je iets opgevallen tijdens een observatie in de klas of zijn er aandachtspunten in de professionele ontwikkeling. Je kunt ook met een leerkracht bepaald leerlinggedrag onder de loep nemen om vervolgens te bespreken hoe de leerkracht zou kunnen handelen. Deze cursus biedt je vanuit verbindend gezag en geweldloos verzet handvatten om dit gesprek aan te gaan.
Wanneer je in gesprek gaat met een leerkracht is het allereerst belangrijk om dit vanuit verbinding te doen. Je leert hoe je een goede relatie opbouwt of een beschadigde relatie kunt herstellen. Vervolgens is het goed om bij jezelf en de ander na te gaan of dit het juiste moment is om met elkaar in gesprek te gaan. Hiervoor leer je de window of tolerance (het raampje) te gebruiken. Tijdens het gesprek kun je met de leerkracht bekijken of hij triggers ervaart bij bepaald gedrag en hoe hij escalatie kan voorkomen. Tenslotte kijk je kritisch naar je waakzaamheid in de school, de klas en richting leerkrachten. Is het nodig om de waakzaamheid te verhogen of juist af te bouwen?
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- de relatie met leerkrachten versterken of herstellen om vanuit verbinding in gesprek te gaan.
- de window of tolerance (het raampje) toepassen om na te gaan of dit het juiste moment is om in gesprek te gaan.
- de leerkracht bewust maken van aanwezige triggers en de kans op escalatie.
- de waakzaamheid verhogen of afbouwen waar nodig.
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht