De fysieke leeromgeving als vertaling van de onderwijsvisie

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Werkt het schoolgebouw of de inrichting niet voor het onderwijs dat jullie (willen) geven? Is het meubilair aan vervanging toe? Of is er nieuwbouw op komst en is dit jullie kans om de school en het onderwijs anders in te richten? Deze cursus richt zich op het begrijpen van de relatie tussen de onderwijsvisie en de fysieke leeromgeving. De cursus is ideaal om de eerste stappen van de (her)inrichting te verkennen om zo een optimale leeromgeving te creëren die de onderwijsvisie ondersteunt en het leren bevordert.

Atje Deinum en Lotte van Egmond behandelen de verschillende stappen in het inrichtingsproces, van conceptontwikkeling tot uitvoering en evaluatie. Zij belichten de rol van de schoolleider en besteden aandacht aan het betrekken van het team en leerlingen bij het inrichtingsproces. Atje en Lotte bespreken verschillende criteria voor een goed ingerichte leeromgeving, waaronder functionaliteit, flexibiliteit en elementen van invloed. Tot slot spreekt Lotte met twee schoolleiders de facetten van het (her)inrichtingsproces op hun school in relatie tot hun onderwijs.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je je verdiept in de relatie tussen de onderwijsvisie en de fysieke leeromgeving
  • weet je wat de criteria voor een goed ingerichte leeromgeving zijn
  • heb je je verdiept in de verschillende stappen in het inrichtingsproces
  • weet je wat jouw rol als schoolleider in het inrichtingsproces is
  • weet je wat de stappen zijn om het team en de leerlingen te betrekken bij het inrichtingsproces

Auteur

  • Lotte van Egmond

    Lotte van Egmond is eigenaar van Lot to Learn waar ze onder andere het kaartspel Het lokaal als instrument ontwikkelde. Ook werkt ze inmiddels meer dan tien jaar in het MBO als onderwijsadviseur. Lotte neemt je mee in hoe je met een optimale leeromgeving leer- en studiegedrag stimuleert, en zorgt voor binding en socialisering; met elkaar met de school of instelling. Lotte heeft zich verdiept in de vraag: hoe kan de omgeving het leren en ontwikkelen positief beïnvloeden, bekeken vanuit de onderwijsvisie en didactische én pedagogische aanpak?

    Samen met Atje Deinum runt ze 'De leeromgeving als instrument'.

  • Atje Deinum

    Atje Deinum is eigenaar van Buro Wierda waar ze samen met haar team beleving binnen onderwijsinstellingen en kantoren visueel vertaalt. “Als interieurontwerpburo blinken we uit in het visueel vertalen van ambities naar impactvolle interieurontwerpen van gebruikersvriendelijke omgevingen die het werk- of leerplezier stimuleren én uitdagen om prestaties duurzaam te verbeteren.” Atje heeft bestudeerd hoe de gebouwde omgeving ons gedrag, onze waarneming en onze beleving beïnvloedt. “De uitwisseling tussen mensen en de fysieke omgeving gaat twee kanten op. Wij veranderen zelf omgevingen, maar ons gedrag en onze ervaring wordt ook gestuurd door de omgeving zelf.”

    Atje Deinum en Lotte van Egmond maken samen een totaalconcept voor een inrichting en indeling van de ruimtes. Met 'De leeromgeving als instrument' houden zij zich bezig met alle aspecten van de binnenruimte, onder andere functie, routing, ruimte-indeling, inrichting, licht, kleur en materiaal. Zo ontstaan functionele, bruikbare ruimtes die bijdragen aan de ontwikkeling en het welbevinden van alle gebruikers.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht