Ernstige rekenproblemen en dyscalculie
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Wil jij weten hoe je de hulp aan leerlingen met ernstige rekenproblemen en dyscalculie kunt invullen en organiseren? In deze cursus bespreken Elle Ankone en Jojanneke van der Beek hoe dyscalculie gedefinieerd wordt en wat het verschil is met rekenproblemen. Op basis van de vier ondersteuningsniveaus wordt uitgelegd welke inhoudelijke en organisatorische stappen je kunt nemen richting een extern dyscalculieonderzoek. Hierbij wordt ook ingegaan op de samenwerking met ouders. Daarnaast staan Elle en Jojanneke stil bij wat het dyscalculieonderzoek inhoudt. Tot slot geven zij suggesties voor het bieden van rekenhulp op ondersteuningsniveau 2, 3 en 4, met aandacht voor de emotionele aspecten van het rekenprobleem.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- uitleggen wat het verschil is tussen dyscalculie en rekenproblemen.
- de opbouw en achtergrond van het leerlingdossier dyscalculie inzichtelijk maken.
- de samenwerking met ouders verbeteren door te zorgen voor een heldere en gezamenlijke visie, individuele contactmomenten tussen de leerkracht en ouders, en structurele informatie-uitwisseling.
- een plan maken voor het organiseren van rekenhulp op ondersteuningsniveau 2, 3 en 4, met daarbij aandacht voor de rekenbeleving.
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht