Motivatie vergroten met behulp van leerdoelen op het databord
Stap nu in
- Ruim aanbod
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
De laatste jaren wordt steeds meer gewerkt met leerdoelen op een databord of datamuur. Het is een aansprekende manier om leerlingen meer te betrekken bij de leerdoelen en zo de motivatie te vergroten. Maar welke doelen zijn geschikt om op een databord te hangen en op welke manier kun je dat het beste doen?
In het onderwijs wordt veel gewerkt met vakken, opdrachten en taken. Op basis hiervan werken leerlingen vaak toe naar cijfers, repetities en rapporten. Soms ontbreekt het leerlingen echter aan motivatie. Dit kan een logisch gevolg zijn van het feit dat ieder mens (groot en klein) graag wil weten waarvoor je iets doet en op welke manier je daar beter van wordt. Leerlingen zijn gemotiveerder voor taken als zij deze kunnen koppelen aan doelen. Op deze manier wordt het competentiegevoel (‘ik kan het’) en de autonomie (‘ik kan het zelf’) van de leerling bevorderd. Wanneer deze doelen zichtbaar worden gemaakt op een databord in de groep, wordt de betrokkenheid bij de leerdoelen nog meer vergroot.
In deze Extra leer je wat het nut is van leerdoelen op een databord en welke doelen geschikt zijn om op een databord in de klas te zetten.
Deze Extra is vooral geschikt voor toepassing in de midden- en bovenbouw.
Leerdoelen
Na deze E-WISE Extra kun je:
- geschikte leerdoelen selecteren om op je databord te hangen
- leerdoelen op een concrete manier beschrijven
Stap nu in
- Ruim aanbod
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht