Anders organiseren in onderwijsteams op basis van kwaliteiten en motieven

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

In hoeverre, op welke manier, en onder welke voorwaarden kunnen taakdifferentiatie en rolverdelingen binnen schoolteams bijdragen aan het terugdringen van het lerarentekort, reduceren van werkdruk en verzuim, en het verhogen van werkgeluk, terwijl de onderwijskwaliteit gewaarborgd blijft?

In deze cursus nemen dr. Nienke Woldman en dr. Aniek Draaisma je mee in de antwoorden op deze vragen, die ze verkregen hebben op basis van onderzoek. In de cursus krijg je praktische kennis, handvatten en adviezen die je meteen verder kunnen helpen met de rolverdeling binnen je schoolteam, op een manier die zowel bijdraagt aan het werkgeluk als aan de onderwijskwaliteit.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je kennis over de invloed van rolverdelingen binnen het schoolteam op ervaren werkdruk en werkgeluk
  • weet je hoe je een strategische visie op de rolverdelingen binnen je schoolteam kunt vormgeven en uitdragen binnen de school
  • weet je hoe je de rolverdeling binnen het team op basis van kwaliteiten en interesses concreet kunt vormgeven
  • heb je kennis om op basis van rolverdelingen binnen het team het werkgeluk te vergroten

Auteur

  • dr. Nienke Woldman

    Dr. Nienke Woldman is onderzoeker en docent/trainer aan de Wageningen universiteit op het gebied van HRM, leren lesgeven, carrièrevoorbereiding en presentatievaardigheden. Vanuit haar onderwijskundige achtergrond heeft ze zich tot zover veel beziggehouden met het ontwikkelen en organiseren van verschillende typen onderwijs met speciale aandacht voor het opleiden van en meedenken met docenten en leerkrachten (in spe). Haar onderwijshart gaat sneller kloppen van de passie waarmee veel leerkrachten hun werk uitoefenen en op die manier een fundament leggen in de ontwikkeling van leerlingen.

  • dr. Aniek Draaisma

    Dr. Aniek Draaisma is onderzoeker, projectleider en trainer op het gebied van vormgeving en versterking van loopbaanontwikkeling in het onderwijs, gericht op zowel schoolleiders en leraren/docenten als leerlingen/studenten. Hierbij legt ze een focus op verschillende onderwijssectoren, maar ook HR-afdelingen van andere organisaties behoren tot haar expertisegebied. Daarnaast is zij onderzoeker maatschappelijke vraagstukken en jeugdinterventies bij Noorda en Co. Het doel van al haar werkzaamheden is om zoveel mogelijk mensen, jong en oud, met zelfvertrouwen en vervulling een voor hen passende plek in de maatschappij te zien innemen.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht