Leidinggeven aan een professionele leergemeenschap

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

In de cursus Leidinggeven aan een professionele leergemeenschap bespreekt docent Myriam Lieskamp wat een professionele leergemeenschap (plg) is en wat het vooral ook niet is. Om te weten waar je leiding aan geeft, is het van belang dit helder te hebben. Vervolgens moet je nadenken waarom je een professionele leergemeenschap zou willen in jouw school; als je dat duidelijk hebt, kun je bepalen welke vorm geschikt is. Daarnaast is het belangrijk te weten wat de randvoorwaarden en succesfactoren zijn, welk hr-beleid van belang is, hoe je je team inzet en wat jouw rol binnen de professionele leergemeenschap is. Met als doel: het verbeteren van het leren van leerlingen.

Wil je een professionele leergemeenschap opstarten en ben je op zoek naar informatie, dan is deze cursus geschikt voor jou. Aan de hand van concrete opdrachten ga je zelf aan de slag met het onderzoeken waarom jij een professionele leergemeenschap zou willen en wat daarvoor nodig is op jouw school.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je je verdiept in het verschil tussen een lerende organisatie en een professionele leergemeenschap
  • heb je je verdiept in de kernelementen en voorwaarden van een professionele leergemeenschap
  • heb je kennis van de voorwaarden van hr-beleid ten behoeve van een professionele leergemeenschap
  • weet je hoe je de aanwezige en gewenste expertise en kwaliteiten in je team kunt onderzoeken
  • weet je hoe je met je team kunt werken aan een duurzame onderwijskundige ontwikkeling

Auteur

  • Myriam Lieskamp

    Myriam Lieskamp zoekt in haar werk voortdurend naar de verbinding tussen beleid, theorie en de dagelijkse onderwijspraktijk. Zij is 22 jaar lang leraar in het speciaal basisonderwijs geweest, waarna zij 20 jaar bij CNV Onderwijs werkte als o.a. trainer en beleidsadviseur. Tot eind 2018 was zij lid van de Sociaal Economische Raad, commissie Onderwijs en Arbeidsmarkt. Sinds 2015 is zij zelfstandig onderwijsadviseur. Zij begeleidt docenten, teams, scholen en bestuurders in het funderend onderwijs en in het middelbaar beroepsonderwijs en houdt zich vooral bezig met strategische vraagstukken rond de (kwaliteits)ontwikkeling van scholen.

    Myriam is hoofdredacteur van de boekenserie voor schoolleiders Samen leidinggeven aan de onderwijspraktijk van uitgeverij PICA. Zij is auteur van diverse boeken: De professionele leergemeenschap in het onderwijs; Vertrouwen, verbinden, vakmanschap in het onderwijs. Strategisch hr-beleid voor een professionele leergemeenschap en Leren voor morgen. Uitdagingen voor het onderwijs.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht