Van vinken naar vonken met het waarderend klassenbezoek

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Het klassieke klassenbezoek vindt bijna niemand leuk. De schoolleider neemt plaats in de klas met een afvinklijstje. De leerkracht ervaart spanning en gaat onderpresteren. Er volgt feedback, een ontwikkelpunt, vervolgafspraken. Is dat wel wat we willen? Dit moet toch anders kunnen? In deze cursus leren we je meer over het waarderend klassenbezoek, waarmee je van vinken naar vonken zult gaan. Je leert hoe je meer uit de klassenbezoeken kunt halen en hoe ze leuker kunnen worden voor jou, maar ook voor de leerkracht. Als je eenmaal weet hoe het werkt, smaakt het naar meer. Hoe gaaf is dat!

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je je verdiept in waarom een andere aanpak, dan gebruikelijk, van klassenbezoeken noodzakelijk is
  • heb je kennis van de bedoeling van waarderende klassenbezoeken
  • weet je hoe je het waarderend klassenbezoek kunt toepassen in de praktijk
  • heb je je verdiept in hoe het waarderend klassenbezoek werkt en heb je kennis van het cyclische proces
  • weet je hoe je het waarderend klassenbezoek kunt plaatsen in de grotere functioneringscyclus

Auteur

  • drs. Aart Brezet

    Aart Brezet is in 1996 cum laude afgestudeerd in de Sociale en Organisatiepsychologie. Als assessmentpsycholoog bij Valkenbosch Consultancy en later als leidinggevende deed hij belangrijke inzichten op, waaronder de kennismaking met Management Drives: een drijfverentest gebaseerd op de theorie van Claire Graves. In zijn werk kwam Aart als trainer en coach in aanraking met het onderwijs. Hij ging leerkrachten trainen in de omgang met ouders en schoolleiders coachen in de omgang met hun team. Daarnaast werden met drijfverensessies teams uit een negatieve spiraal gehaald. De ultieme uitdaging kwam toen hij als interim schoolleider op een basisschool aan de slag mocht.

    In 2010 begon Aart zijn eigen bureau als organisatiecoach: Drives@Work. Van meet af aan koos hij de positieve psychologie als uitgangspunt van zijn werkwijze. Daarbij hebben opleidingen in Motiverende Gespreksvoering en Appreciative Inquiry hem geleerd hoe je met vragen en reflecties anderen juist zelf naar de positieve kant kunt laten kijken. Gaandeweg kwam het besef dat het daarbij niet alleen een techniek is, maar bovenal een grondhouding, een manier van kijken naar de wereld. Deze inzichten biedt hij nu vanuit Drives@School aan in de vorm van programma’s waarmee hij schoolleiders en schoolbestuurders leert hoe zij met waarderend leiderschap hun scholen, leerkrachten en leerlingen kunnen laten schitteren.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht