De IB'er als procesbegeleider
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Tegenvallende resultaten zijn vaak aanleiding voor een verandering. De school kiest een andere aanpak waarvan het verwacht dat dit tot een verbetering leidt. Bij zo’n schoolverbetertraject kom jij in de rol van procesbegeleider. Samen met de schoolleider begeleid je het team bij het bepalen van de doelen en het maken van een heldere analyse vooraf. Ook bepalen jullie samen welke interventie waarschijnlijk succesvol zal zijn. De schoolcontext is bepalend voor het procesontwerp en vraagt daarom om afstemming. Tenslotte ontwerp je het implementatieproces, wat jullie in vier fasen in de praktijk brengen. Hierbij staan communicatie en heldere verwachtingen centraal, zodat jullie snel een eerste succes kunnen vieren.
In deze cursus neemt Vivian van Alem, docent van de cursus, je mee in de verschillende stappen die je met je team zet tijdens een schoolverbetertraject. Zij legt helder uit hoe je een procesontwerp maakt, het proces begeleidt en het team zoveel mogelijk betrekt. Ook biedt zij praktische tips, uiteenlopend van visie op schoolontwikkeling tot succesvol implementeren.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- procesbegeleiding effectief en gedurende een langer traject inzetten.
- procesbegeleiding op verschillende niveaus aanbieden: het niveau van de leerling, de leerkracht en de groep, en het team en de school
- een schoolverandertraject opzetten en implementeren waarin de schoolcontext wordt meegenomen.
- effectief communiceren tijdens procesbegeleiding en het team hierin ondersteunen.
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht