Zintuiglijke prikkelverwerking: omgaan met onder- en overprikkeling (speciaal onderwijs)
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Kinderen die door de klas lopen, de geur van een appel, gelach op de gang, de hand vasthouden van een klasgenoot: dit zijn voorbeelden van prikkels waar leerlingen op school mee te maken hebben. Het verwerken van deze prikkels wordt zintuiglijke prikkelverwerking genoemd. Helaas zitten er in iedere klas leerlingen die hier moeite mee hebben. Ongeveer 30 procent van de basisschoolleerlingen heeft een niet-optimale prikkelverwerking. Hierdoor kunnen problemen ontstaan op het gebied van aandacht en concentratie.
Als je weet hoe je leerlingen prikkels verwerken, begrijp je het gedrag en de keuzes van je leerlingen beter. In deze cursus vertelt Robert de Hoog hoe je de klas en de activiteiten zo aanpast dat de sensorische input aansluit bij de manier van prikkelverwerking. Voor gevoeligere leerlingen kun je de input beperken en voor leerlingen die om meer input vragen, kun je juist prikkels toevoegen.
De cursus is ook geschikt voor leerkrachten in het regulier onderwijs die meer willen weten over zintuiglijke prikkelverwerking.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- herkennen of een leerling prikkels nodig heeft of juist overprikkeld raakt.
- onderscheid maken in de verschillende manieren van prikkelverwerking.
- de omgeving voor de leerling sensorisch waardevol maken.
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht