Nep of echt? Aan de slag met nepnieuws

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

De meeste kinderen hebben rond hun negende jaar al zelfstandig toegang tot het internet, bijvoorbeeld via WhatsApp, YouTube, TikTok of Instagram. Ze kunnen de stortvloed aan beelden en verhalen die ze daar tegenkomen echter nog moeilijk toetsen op waarheidsgehalte. En helaas is er veel nep, al dan niet met verkeerde bedoelingen. Nepnieuws kan in potentie schadelijk zijn: voor de volksgezondheid en voor een goed werkende democratie. Het leren herkennen ervan is ontzettend moeilijk, maar het is belangrijk om hier op de basisschool al mee te beginnen.

In deze Extra zie je veelvoorkomende voorbeelden van nepnieuws en leer je hoe je er als leerkracht concreet mee aan de slag kunt in de klas. Nepnieuws kan het best behandeld worden in de bovenbouw van het primair onderwijs. 

Leerdoelen

Na deze E-WISE Extra kun je:

  • concrete lestips inzetten om direct aan de slag te gaan met (nep)nieuwsbegrip
  • het thema nepnieuws duurzaam integreren in je lespraktijk

Auteur

  • drs. Freek Zwanenberg

    Freek Zwanenberg studeerde in 2007 als een van de eersten in Nederland af op het onderwerp 'mediawijsheid op school', aan de Universiteit voor Humanistiek. Sindsdien verzorgt hij, eerst voor Mijn Kind Online en sinds 2014 voor Bureau Jeugd & Media, vele lezingen, gastlessen en lerarenworkshops over media-opvoeding en mediawijsheid. In 2010 schreef Freek samen met Justine Pardoen het Handboek Mediawijsheid met concrete tips voor zowel visievorming, implementatie in het curriculum als individuele lessen. Vanaf 2014 specialiseerde hij zich in ICT-inzet en mediawijsheid op vrijescholen. Vanaf 2021 is Freek mede-eigenaar van Bureau Jeugd & Media en adviseert hij onder meer gemeentes over mediawijsheidbeleid.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht