Motorische Remedial Teaching

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Er is in elke klas wel een leerling die als laatste gekozen wordt in de gymles, als eerste afvalt bij trefbal en nooit de bal krijgt bij een potje voetbal. Leerlingen die motorisch minder vaardig zijn, zijn sociaal-emotioneel veel kwetsbaarder dan motorisch vaardige leerlingen. Leerkrachten die hier iets aan willen doen, voelen zich vaak onmachtig. Sterker nog, ze faciliteren onbewust de kwetsbaarheid van deze leerlingen. Motorische Remedial Teaching (MRT) is een mogelijke oplossing.

In deze E-WISE Extra leer je wat de doelstellingen en de uitgangspunten van MRT zijn, wat je als school en als leerkracht kunt doen voordat je overschakelt op MRT en op welke manieren MRT wordt aangeboden.

Leerdoelen

Na afloop van deze E-WISE Extra kun je:

  • leerlingen die motorisch minder vaardig zijn beter ondersteunen.
  • een cyclus doorlopen om te bepalen of een leerling Motorische Remedial Teaching nodig heeft.

Auteur

  • Wim van Gelder

    Wim van Gelder is opleider, ontwerper en inspirator op het gebied van spelen en bewegen. Met zijn scholings- en adviesbureau 'Van Gelder in beweging' biedt hij lezingen, workshops, cursussen en advies rondom bewegingsonderwijs, schoolpleinen en motorische remedial teaching. Wim van Gelder is ook auteur van de methode 'Basislessen bewegingsonderwijs'. Daarnaast is hij voorzitter van de stichting ‘Motorische Remedial Teaching in beweging’ en docent aan de Hogeschool Inholland. 

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor OOP.
  • Ruim aanbod
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht