Morele vorming: filosoferen over ethische vragen in de klas
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
We willen kinderen als goede burgers afleveren, die niet pesten en die het verschil tussen goed en slecht kennen. In multidiverse klassen is het niet altijd duidelijk welk morele kader (vanuit welke religie) je precies moet aandragen en lijken culturen soms te botsen. We willen op school graag aan morele vorming doen, maar wat moet je jouw leerlingen precies vertellen? Als leerkracht kun je je leerlingen laten nadenken over morele vraagstukken en hun eigen wijsheid laten ontwikkelen.
Hoe lok je die morele vorming bij je leerlingen uit? Door filosofische vragen te stellen en door erover te filosoferen. Leerlingen moeten leren nadenken over wat wijsheid precies is. Zonder zelf dogmatisch zijn, probeer je jouw leerlingen niet van buitenaf te boetseren naar jouw beeld van een goed mens, maar laat je jouw leerlingen zichzelf vormen.
In deze cursus bespreekt Sabine Wassenberg wat ethiek en morele vorming is. Daarnaast geeft ze tips om te filosoferen met kinderen en vertelt ze hoe je van een heikel onderwerp een ethisch gesprek maakt.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- aan de slag met de tips en tricks voor een filosofisch gesprek in de klas.
- filosofische en ethische vragen onderscheiden van niet-filosofische vragen.
- met ethische vragen heikele onderwerpen aansnijden.
- verder filosoferen met betrekking tot morele vorming.
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht