Verdieping: echt weten hoe leren werkt, de cognitieve leerpsychologie

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Als school heb je een duidelijke maatschappelijke opdracht: ervoor zorgen dat ieder kind tot leren komt. Hoe komt het dan dat we in het onderwijs zo weinig kennis hebben over hoe leren écht werkt en wat dit betekent voor onze praktijk? Hoe waardevol zou het zijn als jij écht weet hoe leren werkt en dit in kan zetten in jouw rol als kwaliteitscoördinator?

Tijdens deze cursus nemen Marjolein Roozendaal en Sylke Vreeswijk je mee in de cognitieve leerpsychologie. Je krijgt antwoord op de volgende vragen: Hoe zorgen we ervoor dat onze teamleden nieuwe kennis opslaan in het langetermijngeheugen? Hoe voorkomen we cognitieve overbelasting? Hoe kun jij wetenschappelijke inzichten inzetten om het leren van jouw team zo efficiënt mogelijk te laten verlopen? En hoe kun jij als leercoördinator deze kennis gebruiken om het leren van je collega’s te bevorderen?

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de plattegrond van leren vertalen naar het leren van jouw team.
  • de kennis over leren inzetten in jouw rol als leercoördinator.
  • nadenken over hoe het opdoen van kennis voorafgaat aan het aanleren van vaardigheden.
  • wetenschappelijke inzichten inzetten om het leren van jouw team zo optimaal mogelijk te laten verlopen.

Auteur

  • Marjolein Roozendaal

    Marjolein Roozendaal werkt als senior onderwijsadviseur en interim intern begeleider/kwaliteitscoördinator bij ZIEN in de Klas. Ze is één van de auteurs van de Wijzer in Leren. Marjolein zet hierbij haar ruime ervaring in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider, extern begeleider voor een samenwerkingsverband en als interne opleider en coach in. Ze coacht en schoolt leerkrachten, IB/KC’ers, directeuren en schoolteams met als doel het pedagogisch en didactisch handelen te versterken. Daarnaast ontwikkelde zij in samenwerking met LeF onderwijskwaliteit en de LBBO de Leergang: ‘De intern begeleider als kwaliteitscoördinator’. Deze leergang geeft zij samen met collega’s op verschillende plekken in het land.

  • Sylke Vreeswijk

    Sylke Vreeswijk werkt als orthopedagoog, senior onderwijsadviseur en interim intern begeleider/kwaliteitscoördinator bij ZIEN in de Klas. Ze is één van de auteurs van de Wijzer in Leren. Op de scholen waar Sylke komt, gaat ze vanuit haar betrokkenheid samen met het team op zoek naar de kansen die er liggen. Sylke coacht en schoolt leerkrachten, IB/KC’ers, directeuren en schoolteams met als doel het pedagogisch en didactisch handelen te versterken. Daarnaast ontwikkelde zij in samenwerking met LeF onderwijskwaliteit en de LBBO de Leergang: ‘De intern begeleider als kwaliteitscoördinator’. Deze leergang geeft zij samen met collega’s op verschillende plekken in het land.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht