Fonemisch bewustzijn en klanktekenkoppeling bij kleuters
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Werken aan fonemisch bewustzijn en klanktekenkoppeling in groep 1-2 wordt steeds belangrijker gevonden. Hier wordt handig op ingespeeld door uitgevers en programmamakers, maar daardoor voelen groepsleerkrachten van groep 1-2 zich steeds vaker gedwongen om onderwijs te verzorgen dat niet meer wordt gezien als “des kleuters”. Bovendien verschillen de adviezen over de doelen van letters leren in de kleuterperiode sterk.
Klanktekenkoppeling en fonemisch bewustzijn zijn steeds meer op zichzelf staande technische vaardigheden en lijken losgekoppeld van het geïntegreerde geheel dat kleuteronderwijs zou moeten zijn. Is het überhaupt wel nodig om in groep 2 te werken aan deze vaardigheden? Dit komt in groep 3 toch al ruimschoots aan bod? En wat doen we met kleuters die deze vaardigheden niet vanzelf leren?
In deze cursus krijg je antwoord op deze vragen en tips en ideeën om het leren van klanktekenkoppelingen en fonemisch bewustzijn kleuterverantwoord vorm te geven.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- met kleuters werken aan fonemisch bewustzijn en klanktekenkoppeling
- het werken aan fonemisch bewustzijn en klanktekenkoppeling betekenisvol maken voor jouw leerlingen
- risicokleuters signaleren en begeleiden
- een rijke leeromgeving creëren voor jouw leerlingen waarin beginnende geletterdheid een belangrijke plaats krijgt
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht