Generatieve leerstrategieën

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Stel je voor: je gaat voor het eerst op jezelf wonen en je wilt een gereedschapskist samenstellen met de meest gebruikte gereedschappen. Het ligt dan voor de hand om te kiezen voor een hamer, een handzaag, een schroevendraaier en een combinatietang. Mocht het klussen je goed bevallen, dan kun je later nog meer geavanceerde gereedschappen aan de kist toevoegen. Generatieve leerstrategieën kun je zien als geavanceerde gereedschappen om je repertoire (c.q. gereedschapskist) mee uit te breiden.

In deze cursus maak je kennis met generatieve leerstrategieën. Waar het bij de principes van directe instructie vooral gaat over het gedrag van de leraar, gaat het bij generatieve leerstrategieën vooral om de vraag wat de leerling doet. Of meer specifiek: welk soort denkwerk leidt op welke momenten tot het beste leerresultaat? Deze strategieën zijn vooral gericht op begripsvorming en de toepassing van het geleerde in nieuwe vergelijkbare situaties.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • generatieve leerstrategieën in jouw lessen verwerken.
  • het effect van generatieve leerstrategieën optimaliseren.
  • in de context van verschillende vakgebieden voorbeelden van generatieve leerstrategieën geven.

Auteur

  • Erik Meester

    Erik Meester is docent en onderwijsontwikkelaar bij de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO) en de masteropleiding Curriculumontwikkeling voor Primair Onderwijs (CoPO) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij publiceert regelmatig over onderwijsactualiteiten in vakbladen en kranten, is een veelgevraagd spreker op onderwijscongressen en schreef het onderwijsboek Wetenswaardig. Curriculumontwikkeling voor primair onderwijs (Uitgeverij Pica).

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor leraren.
  • Ruim 200 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht