Kansengelijkheid in het onderwijs

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

In de afgelopen jaren is de kansenongelijkheid in Nederland toegenomen[1]. Van kansenongelijkheid is sprake wanneer leerlingen met dezelfde talenten door hun specifieke achtergrond niet dezelfde resultaten behalen in het onderwijs. Het onderwijs kan deze ongelijkheid niet volledig compenseren, maar speelt wel een hele belangrijke rol.

In deze cursus bespreekt Redwane Bouttaouane in hoeverre er sprake is van kansengelijkheid in het Nederlandse onderwijs en wat er moet gebeuren om kansengelijkheid in praktijk te brengen. Dit doet hij door eerst in te gaan op de factoren die kansengelijkheid bevorderen en belemmeren. Vervolgens bespreekt hij theoretische inzichten en legt hij uit waarom het essentieel is dat leerkrachten hoge verwachtingen hebben van hun leerlingen. Tot slot leer je hoe je als intern begeleider lage en hoge verwachtingen bij leerkrachten kunt herkennen en hoe je hen kunt ondersteunen bij het lesgeven vanuit hoge verwachtingen.

 

[1] Sectorrapportage PO-Raad (2022)

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • benoemen welke factoren kansengelijkheid belemmeren en bevorderen.
  • uitleggen hoe informatie verwerkt wordt in het geheugen en waarom deze kennis nodig is om te kunnen werken aan kansengelijkheid.
  • hoge en lage verwachtingen bij leerkrachten herkennen.
  • leerkrachten ondersteunen bij het lesgeven vanuit hoge verwachtingen om daarmee de kansengelijkheid op school te vergroten.

Auteur

  • Redwane Bouttaouane MSc

    Redwane Bouttaouane is afgestudeerd als onderwijswetenschapper en is nu werkzaam als docent bij de master Educational Needs. In deze master geeft hij de vakken ‘Waarderen van verschillen’ en ‘Neuropsychologie’. Daarnaast is hij onderwijsadviseur bij Het Leerinstituut om kansen en leerresultaten voor leerlingen in Nederland te verbeteren. Redwane heeft in het PO en VSO gewerkt als leerkracht en gedragsspecialist. Tot slot heeft hij meer dan 650 leerkrachten in het PO, VO en MBO geobserveerd en mogen begeleiden in een coachings- en/of trainingstraject, met als doel om het pedagogisch-didactisch handelen te versterken.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 60 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht