Introductie: de veranderende rol van de IB'er

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 40 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

In het Nederlandse onderwijs spelen momenteel een aantal ontwikkelvraagstukken. Deze ontwikkelingen liggen al langer op tafel, maar zorgen nu voor een verschuiving in het vak van de intern begeleider. Hierbij staat het maken van een sterke verbeterslag in de Nederlandse onderwijskwaliteit centraal. Vanuit de focus op onderwijskwaliteit zijn drie domeingebieden belangrijk in het vak van de intern begeleider: focus op leren (de leercoördinator), data & reflectie (de trendanalist), en ondersteuning & zorg (de zorgregisseur). Vanuit deze domeingebieden kun je als kwaliteitscoördinator nog beter en strategischer kijken naar de kwaliteit van het onderwijs, waarbij de samenwerking met de schoolleider en het team essentieel is.

In deze cursus bespreekt Francis van Haandel de vijf landelijke ontwikkelvraagstukken die op dit moment spelen. Vervolgens legt zij uit welke drie domeingebieden belangrijk zijn in de focus op onderwijskwaliteit. Vanuit deze domeingebieden zijn de drie domeinen van de kwaliteitscoördinator voortgekomen, die ieder worden beschreven. Tenslotte bevat deze cursus een interview, waarin Francis in gesprek gaat met een intern begeleider die de functie van kwaliteitscoördinator vervult. Dit laat je zien hoe de domeinen van de kwaliteitscoördinator er in de praktijk uit kunnen zien.

Let op: dit is een introductiecursus over de veranderende rol van de IB'er. Zoek je meer concrete voorbeelden en verdieping? Bekijk dan in het cursusoverzicht welke cursussen het label L (leercoördinator), T (trendanalist) en Z (zorgregisseur) hebben.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de vijf landelijke ontwikkelvraagstukken naast je werkzaamheden als IB'er houden.
  • de domeinen van de kwaliteitscoördinator vergelijken met je rol als IB'er op dit moment.
  • een start maken met het invullen van je rol als kwaliteitscoördinator.
  • de samenwerking tussen kwaliteitscoördinator, schoolleider en team gaan vormgeven.

Auteur

  • Francis van Haandel

    Francis van Haandel is voorzitter van het afdelingsbestuur Intern Begeleiders van de LBBO. Daarnaast is zij beleidsadviseur op het gebied van onderwijskwaliteit en professionele cultuur. Als onderwijsprofessional is Francis meer dan vijftien jaar met passie betrokken bij het vak van de intern begeleider en staat ze graag dicht bij de werkvloer om deze beroepsgroep de aandacht en focus te geven die ze verdient. In haar rol als leerkracht, intern begeleider, orthopedagoog en beleidsadviseur onderwijs & kwaliteit is zij altijd gericht op het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Het is de rode draad in haar werk. Met veel plezier heeft zij leidinggegeven aan de ontwikkeling van de beroepsstandaard voor intern begeleiders. 

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor IB.
  • Ruim 40 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht