Normaliseren: hoe doen onderwijs- en jeugdprofessionals dat samen?
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Een leerkracht komt naar je toe en zegt: “Ik maak me toch een beetje zorgen om één van mijn leerlingen”. Wat doe je dan? Ga je observeren en kijken wat er aan de hand is? Of ga je in gesprek met de leerkracht, kijk je naar de sfeer in de groep en naar de thuissituatie van de leerling? In het laatste geval heb je het over normaliseren. Normaliseren is het tegenovergestelde van problematiseren en kun je benoemen als het omarmen van verschillen. Dit is een belangrijk thema als het gaat over inclusief onderwijs.
Wat is 'normaal' en wat is niet 'normaal' in het opgroeien en opvoeden? Normaliseren is een belangrijk doel in de jeugdhulp, de jeugdgezondheidszorg en het onderwijs, maar wat is het precies? In deze cursus bespreekt Anja Verwoerdt wat normaliseren is en daarnaast legt ze uit hoe je samen met professionals binnen én buiten de school kunt inzetten op normaliseren.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- de pedagogische basis versterken door je bewust te zijn van de invloed die systemen rondom het kind hebben op zijn of haar ontwikkeling.
- uitleggen hoe je het begrip 'normaliseren' kunt definiëren.
- gesprekken voeren met ouders, leerlingen en jeugdhulpverleners over normaliseren.
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht