Dialogisch valideren: onderwijsvernieuwing in het mbo
Stap nu in
- Ruim 135 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Iedereen binnen het mbo weet hoe belangrijk het is dat het onderwijs goed aansluit op de arbeidsmarkt. Het draait daarbij niet alleen om de kennis die een student opdoet, maar vooral om hoe deze kennis in de praktijk wordt toegepast en welke vaardigheden de student daarbij inzet. Dialogisch valideren richt zich op het erkennen van die skills en vaardigheden en het toekennen van waarde aan deze skills. Daarmee kan de student sneller en doeltreffender de opleiding afronden. Deze onderwijsvernieuwende aanpak, een speerpunt van MBOin2030, vraagt om een andere manier van begeleiden van je studenten. In deze cursus legt Raymond Steenkamp je uit wat dialogisch valideren inhoudt, welke voordelen het biedt voor je studenten, en wat dit betekent voor jou als docent. Hij laat je aan de hand van een voorbeeld uit zijn eigen praktijk zien hoe je hiermee zelf aan de slag kunt gaan.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus:
- weet je wat dialogisch valideren inhoudt en waarom het belangrijk is in het mbo-onderwijs
- kun je dialogisch valideren toepassen om studenten beter te begeleiden in hun leertraject
- kun je de rol van portfoliocoach op je nemen en studenten ondersteunen bij het zichtbaar maken van hun vaardigheden
- weet je hoe dialogisch valideren bijdraagt aan onderwijsvernieuwing en hoe je dit kunt integreren in je dagelijkse onderwijspraktijk
Bekwaamheden
In deze cursus werk je aan de volgende bekwaamheden:
- Vakdidactisch: je leert hoe je de vaardigheden van je studenten in kaart kunt brengen en hoe je hen kunt motiveren hun eigen vaardigheden te herkennen en te waarderen
- Pedagogisch: je leert je op te stellen als een coach voor je studenten en een omgeving te creëren waarin zij zich gewaardeerd voelen voor hun bestaande kennis en vaardigheden
Stap nu in
- Ruim 135 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht