Vakoverstijgend rekenen: samenwerken aan de basisvaardigheden
Stap nu in
- Ruim 40 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
De kranten staan vol met alarmerende berichten over het dalend rekenniveau, er worden Kamervragen gesteld en de Inspectie van het Onderwijs meldt: steeds meer leerlingen hebben moeite met rekenen. Hoe kan dat? En wat valt eraan te doen?
Kees Hooyman, docent natuurkunde en rekencoördinator bij het Bonifatiuscollege in Utrecht, ontwikkelde samen met collega’s een manier van rekenonderwijs die effectief is en goede resultaten oplevert. De methode bestaat eruit dat verschillende vakken (economie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde) in de onderbouw allemaal dezelfde manier(en) gebruiken om sommen uit te rekenen en daarbij aansluiten op wat leerlingen op de basisschool hebben geleerd. Hierdoor leren leerlingen niet per vak een aantal handigheden, maar begrijpen ze in al deze vakken beter wat te doen.
De Onderwijsraad is enthousiast over deze didactiek en ook de Inspectie voor het Onderwijs verwijst scholen naar dit initiatief. Keer samen met je collega’s eigenhandig de trend op jouw school in neergaande rekenresultaten. Hoe? Dat legt Kees Hooyman graag zelf aan je uit.
In het cursusoverzicht voor Docenten VO vind je de cursus 'Vakoverstijgend rekenen bij economie, natuurkunde, scheikunde en wiskunde'. Met deze cursus kan jouw team vakoverstijgend rekenen op school invoeren en ontdekken ze verschillende lesmaterialen.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus:
• kun je docenten enthousiasmeren voor deze nieuwe manier van werken
• kun je een invoeringstraject inrichten voor jouw school
• kun je de rekenkaart introduceren bij ouders en leerlingen
Stap nu in
- Ruim 40 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht