Eetstoornissen: hoe herken je deze bij je leerlingen en wat te doen
Stap nu in
- Ruim 145 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
De meesten mensen in Nederland met een eetstoornis zijn tussen de 15 en 19 jaar. Tieners dus, bij jou in de klas. Een eetstoornis is vaak onzichtbaar. Maar soms zijn er signalen: superstreng lijnen bijvoorbeeld of extreem veel sporten. Erover praten doe je niet snel. Iemand erop aanspreken ook niet. En dat is jammer. Want een eetstoornis gaat niet vanzelf over. Als je het er wél over hebt, is er sneller hulp én is de kans groter dat iemand beter wordt.
Hoe weet je of één van je leerlingen een eetstoornis heeft? En hoe begin je dan een gesprek? Wat doe je bij vermoedens? Welke stappen neem je dan? In deze training gaan we in op het op tijd herkennen van een eetstoornis én hoe dit bespreekbaar te maken. Met praktische tips en tools, speciaal voor docenten, decanen, mentoren, vertrouwenspersonen en andere mensen uit het zorgteam.
Stichting Kiem zet zich in om de impact van eetstoornissen te minimaliseren door kennis te verspreiden onder naasten, scholen en professionals. Dit doet zij zodat (jonge) mensen die kampen met een eetstoornis en hun naasten weer vooruit kunnen.
Opmerkingen van docenten die deze cursus ook hebben gevolgd:
- 'Fijne cursus, met veel nieuwe informatie, die ik zeker kan gebruiken.'
- 'Goede bruikbare informatie/cursus voor een docent.'
- 'Duidelijke en leerzame cursus.'
- 'Fijn om ervaringsdeskundigen aan het woord te laten.'
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
• de verschillende eetstoornissen herkennen
• het type leerling en triggers eerder identificeren
• een eetstoornis beter begrijpen en snappen wat er mogelijk achter zit
• (een vermoeden van een) eetstoornis bespreekbaar maken
• inschatten welke verschillende fases leerlingen doormaken voor ze hulp zoeken
Stap nu in
- Ruim 145 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht