De leerling als change-agent

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Leidinggevenden.
  • Ruim 40 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Streef jij naar een dynamisch en participatief schoolklimaat? Volg dan deze cursus waarin Ingrid Paalman-Dijkenga je inzichten geeft in het belang van agency, waarbij de focus ligt op de actieve betrokkenheid van zowel docenten als leerlingen in het onderwijsproces en de bredere schoolorganisatie.

Deze cursus moedigt je aan tot zelfreflectie, teambesprekingen en het stellen van kritische vragen over de huidige staat van participatie op jouw school. Het streven naar gedeelde verantwoordelijkheid, collectieve agency en een gevoel van verbondenheid binnen de schoolgemeenschap draagt bij aan een positieve leeromgeving en de ontwikkeling van leerlingen als actieve, betrokken deelnemers aan hun eigen educatieve reis.

In het cursusoverzicht voor Docenten VO vind je de cursus ‘Eigenaarschap vergroten bij leerlingen'. Met deze cursus kan jouw team aan de slag om leerlingen te stimuleren meer eigenaarschap over hun eigen leerproces te nemen.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • weet je hoe je het concept van agency toepast in jouw onderwijs, met specifieke aandacht voor de participatie van zowel docenten als leerlingen.
  • heb je inzicht in de relatie tussen de schoolorganisatie, de schoolvisie en de manieren waarop leerlingen kunnen participeren, en kun je bewuste keuzes maken om participatie te bevorderen.
  • heb je gereflecteerd op de huidige staat van participatie in jouw onderwijs.
  • heb je tools en inzichten om een positieve leeromgeving te creëren, waarbij samenwerking, participatie en een gevoel van verbondenheid binnen de schoolgemeenschap centraal staan.

Auteur

  • Ingrid Paalman-Dijkenga

    Ingrid Paalman-Dijkenga is als lector verbonden aan hogeschool Viaa te Zwolle en houdt zich in het dagelijks leven bezig met het ontwerpen, ontwikkelen en creëren van innovatieve processen binnen het onderwijs en het onderzoeken daarvan. Daarbij is altijd de betrokkenheid en de rol van de leerling het uitgangspunt in het proces en product, vanuit de gedachte dat elke leerling, collega en overige betrokkene een leider is van zijn eigen leer- en werkproces.

    Ingrid voerde haar promotieonderzoek uit naar leiderschap voor leren, waarbij de rol van de lerende in het leerproces een belangrijk aandachtspunt is. Ze studeerde verandermanagement voor de non-profit sector, stond ruim 18 jaar voor de klas en was consultant voor het CPS, waarbij de aandacht werd gericht op passend onderwijs en het creëren van passende leerarrangementen voor leerlingen en docenten.

    Ingrid heeft verscheidene publicaties op haar naam staan. In 2017 vertaalde ze, samen met twee onderwijskundigen, het boek Student Voice van Russel Quaglia en Michael Corso naar de Nederlandse context, genaamd Lef om te Luisteren. Haar laatste boek, getiteld Wie ben je? Wie wil je zijn als leraar?, ging over persoonlijk meester- en leiderschap voor leraren en kwam uit in april 2021.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Leidinggevenden.
  • Ruim 40 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht