Afstandsonderwijs

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Leidinggevenden.
  • Ruim 40 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Onderwijs op afstand kan een waardevolle oplossing zijn voor leerlingen die tijdelijk of langdurig niet op school aanwezig kunnen zijn, bijvoorbeeld vanwege ziekte of andere omstandigheden. In deze cursus krijg je actuele inzichten uit recent onderzoek en praktische aanbevelingen om afstandsonderwijs effectief vorm te geven. We benaderen dit zowel vanuit een pedagogisch-didactisch perspectief als vanuit een bestuurlijk en beleidsmatig kader. Je leert welke randvoorwaarden essentieel zijn voor goed afstandsonderwijs, welke opbrengsten digitaal leren kan opleveren en hoe de subsidieregeling Digitale School hierin kan ondersteunen.

Wil jij onderwijs toegankelijk maken voor iedere leerling en voorbereid zijn op de uitdagingen en kansen van afstandsonderwijs? Ga aan de slag met deze cursus en maak met vertrouwen keuzes die het verschil maken voor jouw school en jouw leerlingen.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • ben je op de hoogte van de actuele inzichten vanuit onderzoek over afstandsonderwijs.
  • ken je de meest gebruikte pedagogische en didactische aanpakken bij afstandsonderwijs.
  • weet je welke randvoorwaarden en subsidies essentieel zijn bij de uitvoering van afstandsonderwijs.
  • heb je inzicht in de effecten van digitaal onderwijs op de kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming.
  • kun je aan de slag met praktische aanbevelingen bij het inzetten van afstandsonderwijs.

Auteur

  • Deniz Parlayan

    Deniz Parlayan is onderzoeker en adviseur bij Oberon. Hier werkt zij aan Passend Onderwijs, Onderwijs- en Jeugdbeleid, (hoog)begaafdheid, VVE en Zorg en Inclusief Onderwijs. Deniz doet onderzoek naar de opbrengsten van digitaal afstandsonderwijs. Hiervoor volgt ze tot eind 2028 enkele coalities die de Subsidieregeling Digitale School ontvangen. Deniz heeft de master Youth, Education and Society gevolgd aan de Universiteit Utrecht, gericht op de ontwikkeling, implementatie en evaluatie van effectieve interventies bij jongeren. Zij werkte als pedagogisch begeleider in het speciaal basis- en voorgezet onderwijs en deed kwalitatief onderzoek in ruraal Oeganda. Vanuit haar ervaring in uitdagende opvoed- en onderwijssituaties wil zij met haar onderzoek bijdragen aan echt effectieve oplossingen. 

  • Anke Suijkerbuijk

    Anke Suijkerbuijk is onderzoeker en adviseur bij Oberon. Momenteel onderzoekt zij de opbrengsten van digitaal afstandsonderwijs. Hiervoor volgt ze tot eind 2028 enkele coalities die de Subsidieregeling Digitale School ontvangen. De afgelopen jaren deed Anke onderzoek naar de ervaringen en mogelijkheden van digitaal afstandsonderwijs in het primair onderwijs en literatuuronderzoek naar de toepasbaarheid van digitaal afstandsonderwijs voor thuiszittende kinderen. Anke heeft de researchmaster Educational Sciences: Learning in Interaction gevolgd aan de Universiteit Utrecht. Sinds 2018 werkt zij bij Oberon aan passend onderwijs, (hoog)begaafdheid, de aansluiting onderwijs-zorg en voorschoolse educatie. Hiernaast is Anke opgeleid tot CLASS Toddler en Pre-K observator. De CLASS is een gestandaardiseerd observatie-instrument om de emotionele en educatieve proceskwaliteit in voor- en vroegschoolse voorzieningen te meten.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Leidinggevenden.
  • Ruim 40 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht