Leesonderwijs verbeteren

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Leidinggevenden.
  • Ruim 40 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

De resultaten van het leesonderwijs in Nederland vallen helaas tegen. Ongeveer een derde van het aantal leerlingen op 15-jarige leeftijd is onvoldoende leesvaardig (PISA-onderzoek). Ook behoren Nederlandse leerlingen wereldwijd tot de minst gemotiveerde lezers (PIRLS-onderzoek). Met goed leesonderwijs kun je helpen om deze trend te keren.

In deze cursus ontdek je hoe het leesonderwijs verbeterd kan worden en hoe je de beoogde verbeteringen realiseert en evalueert. Els geeft je vanuit haar onderzoekservaring relevante invalshoeken en handreikingen bij deze uitdagende taak. Je verdiept je in inhoudelijk leesonderwijs, leesbegrip, leesgedrag, (de)motivatie, digitale geletterdheid en in beleidsvorming. Ook reflecteer je op een passende herinrichting van het leesonderwijs op jouw eigen school. Zo bereid je jouw leerlingen goed voor op het dagelijks leven.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • draag je effectiever bij aan de geletterdheid van jouw leerlingen.
  • ontwikkel je leesonderwijs vanuit een helder didactisch en pedagogisch kader.
  • heb je zicht op inhoudelijke en beleidsmatige verbetering van het leesonderwijs.
  • realiseer en evalueer je jouw pogingen tot verbetering van het leesonderwijs. 

Auteur

  • prof. dr. Els Stronks

    Els Stronks is hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse letterkunde bij het departement Talen, Literatuur en Communicatie van de Universiteit Utrecht. Haar onderzoek richt zich op lees- en schrijfonderwijs en op de digitale analyse van (vroegmoderne) Nederlandstalige teksten. Haar onderzoek naar lees- en schrijfonderwijs werd praktisch van waarde voorzien via LitLab.nl (digitaal laboratorium voor literatuuronderzoek), SchrijfLab.nl (experimenteel schrijfonderwijs) en Taalbaas (online masterclasses), bestemd voor het voortgezet onderwijs. Sinds 2024 is Els projectleider van het NWA-project Becoming Literate in a Digital Age (Nederlandse naam Leesevolutie). Dit project heeft tot doel het leesonderwijs in Nederland grootschalig te verbeteren en aan te passen aan de digitale tijd.

    Foto: Sander Nieuwenhuys, Universiteit Utrecht

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor Leidinggevenden.
  • Ruim 40 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht