Leerlingen met een licht verstandelijke beperking begrijpen en ondersteunen

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Wil jij het verschil maken voor leerlingen met licht verstandelijke beperkingen (LVB) in het voortgezet onderwijs? In het voortgezet onderwijs gaat ongeveer 44% van de leerlingen met een LVB naar regulier onderwijs. Denk dan aan het VMBO niveau 1 en 2. De meerderheid volgt een vorm van speciaal onderwijs en krijgt dus extra ondersteuning om onderwijs te volgen. Bijvoorbeeld aan het leerwegondersteunend onderwijs van het VMBO of speciaal voortgezet onderwijs (SVO).

Het is belangrijk om de diversiteit binnen de LVB-doelgroep te herkennen. Iedere leerling is anders en de oorzaken van een LVB kunnen verschillen. Als je begrijpt welke oorzaken er kunnen zijn, krijg je meer inzicht in het gedrag van deze leerlingen. Het is ook essentieel om te weten hoe je op een duidelijke en effectieve manier met hen communiceert. Daarnaast helpt het om te begrijpen hoe je een veilige en positieve leeromgeving kunt creëren, zodat deze leerlingen zich gehoord en ondersteund voelen in hun leerproces.

In deze cursus bespreekt Xavier Moonen waarom leerlingen met LVB speciale aandacht verdienen en hoe je deze leerlingen kunt begrijpen en ondersteunen.

Preview

Leerdoelen

Na het volgen van deze cursus:

  • herken je de diversiteit binnen de LVB-doelgroep
  • ben je op de hoogte van oorzaken van LVB
  • heb je inzicht in de gedragingen van leerlingen met LVB
  • begrijp je hoe je communiceert met leerlingen met LVB
  • begrijp je hoe je een veilige en positieve leeromgeving creëert

Auteur

  • prof. dr. Xavier Moonen

    Prof. dr. Xavier M.H. Moonen is orthopedagoog-generalist en GZ-psycholoog. Hij is verbonden aan Koraal te Sittard en is voormalig lector ‘inclusie van mensen met een verstandelijke beperking’ aan Zuyd Hogeschool te Heerlen. Daarnaast is hij emeritus hoogleraar op het gebied van kennisontwikkeling over kinderen, jongeren en jongvolwassenen met licht verstandelijke beperkingen (LVB) aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn interesse gaat uit naar onderzoek over communicatie met mensen met (L)VB, naar instrumentontwikkeling voor het herkennen van LVB, naar behandeling van mensen met LVB en naar het zelf onderzoek doen door mensen met (L)VB.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor docenten.
  • Ruim 145 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht