Nederlands en MVT: meertaligheid van je leerlingen erkennen en benutten
Stap nu in
- Ruim 145 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
In elke klas zitten meertalige leerlingen: of ze nu naast Nederlands thuis ook Tsjechisch, Thai of Twents spreken. Aansluiten bij de talenkennis van je leerlingen is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij het geven van Nederlands of MVT, maar heeft wel degelijk meerwaarde. Wat is meertaligheid? Welke misconcepties zijn er over en wat kun je met die meertaligheid in de klas? En waarom zou je dat doen? Dr. Catherine van Beuningen en dr. Daniela Polišenská delen hun visie naar aanleiding van hun onderzoek.
Opmerkingen van docenten die deze cursus ook hebben gevolgd:
- 'Heel interessant. Een soort springplank naar meer kennis over meertaligheid en hoe je die positief kunt inzetten in de praktijk.'
- 'Zeer leerzaam.'
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
• de voordelen van meertaligheid benoemen.
• veelvoorkomende misconcepties over meertaligheid duiden en weerleggen.
• lesactiviteiten selecteren waarin de meertaligheid van je leerlingen erkend en/of benut wordt, die passen bij jouw onderwijspraktijk.
• aan de slag met de voorwaarden voor een succesvolle implementatie van een meertalig model in het talenonderwijs.
Stap nu in
- Ruim 145 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht