Werkvorminstructies waarmee je leerlingen écht laat samenwerken
Stap nu in
- Ruim 145 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Tieners praten graag en hun onderlinge relaties vinden ze meestal belangrijker dan de les. Luisteren naar wat jij als docent te vertellen hebt, valt dan niet altijd mee.
In deze cursus wordt besproken hoe je van hun behoefte aan praten juist gebruik kunt maken om hen actief bij de les te betrekken en te leren samenwerken: hoe geef je een goede werkvorminstructie? Hoe stel je groepjes samen en hoe verdeel je de taken? Hoe zorg je vervolgens dat er echt samengewerkt wordt? Hoe evalueer je de opdracht? Bovendien worden er verschillende werkvormen uitgelegd, zodat je steeds de meest passende vorm kunt kiezen voor jouw leerlingen. Je ziet in deze cursus een aantal video's uit de praktijk en krijgt zowel theoretische achtergronden als praktische handvatten aangereikt om in de klas aan de slag te kunnen.
Deze cursus is een update van de cursus ‘Schud ze wakker! Activeer je leerlingen en leer ze effectief samenwerken’.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- effectieve werkvorminstructies geven op basis van kennis hoe een tienerbrein informatie verwerkt
- beschrijven welke elementen in een effectieve werkvorminstructie thuishoren
- bij het samenwerkend leren rekening houden met de gerichtheid van leerlingen op sociale interactie
- op verschillende manieren groepjes samenstellen voor samenwerkingsopdrachten en benoemen wat de voor- en nadelen van de verschillende manieren zijn
- beschrijven uit welke drie stappen een goede samenwerkingsopdracht is opgebouwd
- verschillende didactische werkvormen toepassen om de leerlingen effectief te laten samenwerken
Stap nu in
- Ruim 145 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht