Bewegingsonderwijs en het schoolplein in een dynamische schooldag

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Vanaf 1 augustus 2023 zijn scholen in het primair onderwijs verplicht tenminste 2 (les)uren bewegingsonderwijs per week te geven. Tevens worden in de komende jaren de kerndoelen van bewegingsonderwijs geactualiseerd. Uit onderzoek gebleken dat leerlingen die regelmatig bewegen in de klas zich langer kunnen concentreren en dat dit niet ten koste gaat van de leerprestaties. Een dynamische schooldag biedt kansen om de betrokkenheid en het welbevinden van kinderen te vergroten.

Hoe zorg je voor didactisch en pedagogisch sterk bewegingsonderwijs? Hoe zit het met de wettelijke kaders, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden? Wat zijn de (on)mogelijkheden van een dynamische schooldag? En bovenal: hoe zorg je voor een goed pedagogisch beweeg- en leerklimaat waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen? Welke rol speelt het schoolplein hierin?

In deze cursus bespreken Wim van Gelder en Bastiaan Goedhart bewegingsonderwijs en de dynamische schooldag. Speciale aandacht is er voor het schoolplein waar kinderen elke dag spelen en bewegen, een plek waar veel aspecten van een goed beweeg- en leerklimaat samenkomen. Ook interviewen ze een schoolleider die de dynamische schooldag succesvol geïmplementeerd heeft.


Om alle aspecten rondom bewegingsonderwijs en de dynamische schooldag te behandelen, inclusief de relatie met het schoolplein, heeft deze cursus een duur van 3 uur. In lijn met de inhoud van de cursus zijn er beweegmomenten en pauzes toegevoegd om je actief te houden.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • weet je hoe je spelen en bewegen een fundamentele plaats kunt geven in de schooldag van leerlingen
  • heb je je verdiept in de doelen en randvoorwaarden van bewegingsonderwijs
  • weet je wat de wettelijke kaders, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheden rondom bewegingsonderwijs zijn
  • weet je waardoor het schoolplein een onveilige plek kan zijn voor leerlingen
  • heb je je verdiept in de randvoorwaarden waaraan een schoolplein moet voldoen voor een goed pedagogisch speel- en beweegklimaat
  • heb je je verdiept in de praktische en didactische elementen van een dynamische schooldag
  • weet je hoe je door meer beweging aan te bieden het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen en het team kunt optimaliseren

Auteur

  • Wim van Gelder

    Wim van Gelder is opleider, ontwerper en inspirator op het gebied van spelen en bewegen. Met zijn scholings- en adviesbureau 'Van Gelder in beweging' biedt hij lezingen, workshops, cursussen en advies rondom bewegingsonderwijs, schoolpleinen en motorische remedial teaching. Wim van Gelder is ook auteur van o.a. de methodes 'Basislessen bewegingsonderwijs' en 'Zorg voor beweging'. Daarnaast is hij voorzitter van de stichting ‘Motorische Remedial Teaching in beweging’ en docent aan de Hogeschool Inholland. 

  • Bastiaan Goedhart

    Bastiaan Goedhart is van oorsprong vakleerkracht bewegingsonderwijs en nu verbonden aan de Hogeschool Inholland als docent bewegingsonderwijs aan de Pabo, coördinator van de leergang bewegingsonderwijs. Daarnaast is hij deskundige op het gebied van veiligheid en aansprakelijkheid en medeauteur van 'Basislessen bewegingsonderwijs'. Met zijn scholings- en adviesbureau 'Goedhart in beweging' biedt hij lezingen, workshops, cursussen en advies rondom bewegingsonderwijs.

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht