Hoe zetten we het vakmanschap van leraren centraal?
Stap nu in
- Ruim 70 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
De positie van leraren is weinig benijdenswaardig: ze doen het belangrijkste werk, maar hun vakmanschap heeft een ondergeschikte positie gekregen. In het onderwijs werkt een groep deskundigen die kennis ontwikkelt of verspreidt zonder deze kennis te gebruiken voor de klas, terwijl de kennis van mensen die wel voor de klas staan geen status heeft. Is het een wonder dat het onderwijs in een neerwaartse spiraal verkeert? In deze cursus laat Jacquelien Bulterman zien waarom kennisontwikkeling en handelen uit elkaar zijn gegroeid en betoogt ze dat vanuit wetenschappelijk oogpunt deze situatie niet meer te verantwoorden is: wetenschap en vakmanschap horen bij elkaar. Door vakmanschap en wetenschap te verbinden komt onderwijs weer in een opwaartse spiraal terecht.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus:
- weet je waarom het vakmanschap van leraren een ondergeschikte positie heeft gekregen
- heb je je verdiept in waarom de leraar belangrijker is dan de keuze van aanpak
- weet je wat vakmanschap is en hoe je de ontwikkeling hiervan op school bevordert
- kun je vakmanschap op school centraal stellen
Stap nu in
- Ruim 70 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht