De impact van generatieve AI op het primair onderwijs

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Technologische vooruitgang is iets dat ook in het onderwijs zijn effecten laat zien. Ook kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence) heeft zijn intrede in de school gedaan. Sommigen zien de voordelen hiervan, anderen alleen de gevaren. Op welke manier kunnen we AI in ons voordeel inzetten en waar moeten we voor waken? Deze cursus verkent de impact van generatieve AI op het onderwijs. 

Barend Last, auteur en onderwijskundig adviseur, vertelt je in deze cursus over de voordelen en de risico's van AI, de principes die erachter schuilgaan en het stellen van effectieve vragen om AI optimaal te benutten. Ook krijg je inzicht in de strategische implementatie van AI en de bijbehorende ethische overwegingen. Ten slotte laat hij je een aantal tools zien waar je bij je schoolleiderstaken gebruik van kan maken.

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • weet je wat generatieve AI wel en niet is
  • weet je hoe de basisprincipes van taalmodellen werken
  • ben je je bewust van de kansen en de risico's van AI in het onderwijs
  • heb je je verdiept in hoe je een strategie op AI kan vormen

Auteur

  • Barend Last MSc

    Barend Last begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Later werkte hij onder meer als docent, manager en onderwijsmaker in verschillende lagen van het onderwijs. De afgelopen jaren was hij als onderwijskundige verbonden aan de Universiteit van Maastricht, waar hij zich bezighield met de implementatie van blended learning. Barend treedt regelmatig op als spreker en is oprichter/eigenaar van training- en adviesbureau Buro Mindshift.

    Barend is auteur van de boeken Chatten met Napoleon (2023) en Beter, Leuker, Sneller (2024) over het verantwoord en optimaal werken met generatieve AI in het onderwijs. Daarnaast schreef hij de succesvolle boeken Blended learning en onderwijsontwerp (2021) en Blended learning in de praktijk (2022), die de lezer meenemen in het hele proces van blended leren. Bovendien heeft Barend verschillende kinderboeken op zijn naam staan, zoals Gif in het Dierenrijk (2022) en de Klaas de Kat-serie (vanaf 2011).

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht