Samenwerking opvang en onderwijs: een peuter-kleutergroep opzetten
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
De ontschotting tussen de voorschoolse en schoolse periode en de doorgaande lijn in de ontwikkeling van het jonge kind staan volop in de belangstelling. Deze ontwikkeling heeft verschillende voordelen zoals het vergroten van de kansengelijkheid tussen kinderen, een gezamenlijke visie bij beide organisaties, en een warme overdracht en vloeiende overstap van opvang naar onderwijs. Dus hoe zorg je voor een goede samenwerking tussen opvang en onderwijs? En wat is jouw rol als intern begeleider daarin?
In deze cursus bespreken Imke Denissen en Brigitte IJpelaar de formele en praktische zaken die komen kijken bij de opzet van een peuter-kleutergroep. Peuters komen vanaf 3,5 jaar naar school en ontwikkelen zich doelgericht in een peuter-kleutergroep. Hierna stromen zij door naar de reguliere groep 1-2. Imke en Brigitte laten zien hoe een peuter-kleutergroep er in de praktijk uitziet en hoe je als IB’er professionals van de opvang en het onderwijs kunt verbinden om samen de visie en het aanbod vorm te geven. Zo ontstaat een doorgaande lijn. Tot slot is er aandacht voor de wet- en regelgeving van opvang en onderwijs.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- uitleggen aan je collega's hoe jullie de samenwerking tussen school en opvang kunnen verbeteren.
- een beeld vormen van hoe een peuter-kleutergroep er in de praktijk uitziet.
- jouw rol in het opzetten en organiseren van een peuter-kleutergroep duiden.
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht