Populaire mythes rondom leren
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Onderwijskundigen, -technologen en -psychologen, innovatoren en hervormers van leren en leeromgevingen, politici, bestuurders, en onderwijsadviseurs staan allemaal in de rij om te laten zien hoe innoverend en vooruitstrevend zij (kunnen) zijn. Zij roepen van alles en implementeren naar hartenlust, niet altijd gebaseerd op solide bewijs verkregen uit de onderwijswetenschappen, maar vooral op basis van geloof, filosofie en/of een aantal hardnekkige mythes. Het gevolg hiervan is op z’n best suboptimaal onderwijs en op z’n slechtst slecht onderwijs, maar ook innovatiemoeheid en ontevredenheid bij o.a. leraren, ouders en leerlingen.
Deze cursus zal vanuit de wetenschap kijken naar een aantal mythes, zoals leerstijlen, de leerpiramide, de beperkte houdbaarheid van kennis en ontdekkend leren als leerstrategie. Uiteraard wordt ook uitgelegd wat wél werkt.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- de voornaamste onderwijsmythes benoemen.
- uitleggen wat de wetenschap over mythes laat zien.
- uitleggen waarom iedere mythe schadelijk is voor het leren.
- aangeven welke van de huidige trends en hypes in het onderwijs je vooral moet vermijden en waarom.
- een kritische blik ontwikkelen om toekomstige hypes en trends beter te kunnen evalueren op hun wetenschappelijke merites.
Stap nu in
- Ruim 60 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht