Onderwijskwaliteit en rolbesef

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht

Goede besturen scheppen heldere kaders, met visie, ambitie en doelen, en geven schoolleiders ruimte en vertrouwen binnen die kaders. Rolbesef, rolzuiverheid en rolvastheid zijn daarbij essentieel. De rol en samenwerking tussen de schoolleider en intern begeleider – nu kwaliteitscoördinator – kent de afgelopen jaren een duidelijke(re) focus op het samen versterken van de onderwijskwaliteit. Deze samenwerking heeft een duidelijke kadrering nodig.

In deze cursus bespreken Linda van Druijten en Francis van Haandel deze samenwerking en gaan in op de volgende vragen: Wat is onze rol (rolbesef)? Hoe versterken wij onze samenwerking en met welke onderwijskundige focus doen we dat? Wie heeft vervolgens welke rol en met welk mandaat (rolzuiverheid en rolvastheid)? Wat is er nodig voor een sterke kwaliteitscultuur?

Preview

Leerdoelen

Na afloop van deze cursus:

  • heb je je verdiept in de drie domeinen van de kwaliteitscoördinator: leren & ontwikkeling; data, monitoring & reflectie en ondersteuning & zorg
  • heb je kennis van het eigen rolbesef t.a.v. de samenwerking met de kwaliteitscoördinator en het team, gekoppeld aan de drie domeinen
  • heb je kennis van je eigen rolzuiverheid de samenwerking met de kwaliteitscoördinator en het team, gekoppeld aan de drie domeinen
  • heb je kennis van de eigen rolvastheid de samenwerking met de kwaliteitscoördinator en het team, gekoppeld aan de drie domeinen
  • weet je hoe je het gesprek met de kwaliteitscoördinator op inhoud te kunt voeren, gekoppeld aan mandaat

Auteur

  • Linda van Druijten

    Linda van Druijten is senior onderwijsadviseur op het gebied van de lerende organisatie en professionele cultuur. Als schoolleider in het speciaal onderwijs heeft Linda meer dan vijftien jaar gewerkt met zeer bevlogen intern begeleiders, om het iedere dag een beetje beter te doen voor leerlingen die passie en bezieling van alle medewerkers in de school zo hard nodig hebben! Daarom staat zij voor samenwerken vanuit een voortdurende focus op de rol van de schoolleider, de intern begeleider en de leraren.

  • Francis van Haandel

    Francis van Haandel is voorzitter van het afdelingsbestuur Intern Begeleiders van de LBBO. Daarnaast is zij beleidsadviseur op het gebied van onderwijskwaliteit en professionele cultuur. Als onderwijsprofessional is Francis meer dan vijftien jaar met passie betrokken bij het vak van de intern begeleider en staat ze graag dicht bij de werkvloer om deze beroepsgroep de aandacht en focus te geven die ze verdient. In haar rol als leerkracht, intern begeleider, orthopedagoog en beleidsadviseur onderwijs & kwaliteit is zij altijd gericht op het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Het is de rode draad in haar werk. Met veel plezier heeft zij leidinggegeven aan de ontwikkeling van de beroepsstandaard voor intern begeleiders. 

Stap nu in

Deze cursus is onderdeel van het abonnement voor schoolleiders.
  • Ruim 70 cursussen
  • Onbeperkt toegang
  • Praktijkgericht