Dyscalculie: van signalering naar diagnose
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Dyscalculie wordt steeds bekender. Ouders en leerlingen stellen er vragen over en er komen steeds meer kinderen met een dyscalculieverklaring op school. Maar wat is dyscalculie precies? Hoe kun je het herkennen bij een leerling? Wat is het verschil tussen een kind met dyscalculie en een kind met ernstige rekenproblemen? Welke vragen kun je stellen aan ouders en de leerling bij een vermoeden van dyscalculie? Hoe kun je als leerkracht in kaart brengen of er sprake kan zijn van deze leerstoornis? Op al deze vragen wordt in deze cursus ingegaan. De cursus bestaat uit een mix van filmfragmenten, theorie, praktische opdrachten en animaties. We volgen de leerling Jolijn die ernstige rekenproblemen heeft en gaan stap voor stap na of zij misschien dyscalculie heeft. Je leert op die manier wat je zelf kunt doen als je vermoedt dat een leerling dyscalculie heeft.
Deze cursus is geactualiseerd in juni 2023.
Preview
Leerdoelen
Na deze cursus kun je:
- aan een leerling, ouders of een collega uitleggen wat dyscalculie is.
- leerlingen met dyscalculie signaleren.
- goede vragen stellen aan ouders en collega’s bij een vermoeden van dyscalculie.
- de didactische resistentie aantonen bij een vermoeden van dyscalculie.
- een leerling screenen op dyscalculie.
- beschrijven hoe een dyscalculieonderzoek verloopt.
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht