Taalgericht vakonderwijs voor geschiedenis
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Geschiedenis wordt door veel leerlingen als een lastig vak ervaren. Ze moeten vaak een moeilijke tekst lezen en daar vragen over beantwoorden. In deze cursus gaan Henrike Luijk en Hanneke Tuithof in gesprek over hoe het ook anders kan, namelijk door middel van taalgericht vakonderwijs. Het uitgangspunt van taalgericht vakonderwijs is dat je taaldoelen koppelt aan vakdoelen, waardoor geschiedenis begrijpelijker en leuker wordt voor leerlingen.
In deze cursus leer je de overkoepelende principes van taalgericht vakonderwijs kennen en wordt er ingezoomd op één didactische strategie: de win-windidactiek. Daarbij krijg je veel voorbeelden van werkvormen en boeken die je kunt gebruiken in je les. De complexe werkvorm ‘Wie is de dief?’, met verzetsheld Anton de Kom als onderwerp, is volledig uitgewerkt. Het complete materiaal van deze werkvorm is inbegrepen bij de cursus.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- werkvormen gebruiken waarmee je zowel aan taaldoelen als aan vakdoelen werkt.
- historische vaardigheden van leerlingen verbeteren door aan taalvaardigheid te werken (en andersom).
- de win-windidactiek inzetten om geschiedenis begrijpelijker en leuker te maken voor leerlingen.
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht