Eetstoornissen: hoe herken je deze bij je leerlingen en wat te doen?
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Sinds de coronapandemie zijn er steeds meer kinderen die opgenomen worden met een eetstoornis. Dat gebeurt ook bij leerlingen uit groep 7 en groep 8. Een eetstoornis is vaak onzichtbaar, maar soms zijn er signalen. Denk aan superstreng lijnen of extreem veel sporten. Erover praten doe je niet snel. Iemand erop aanspreken ook niet. En dat is jammer, want een eetstoornis gaat niet vanzelf over. Als je het er wél over hebt, is er sneller hulp én is de kans groter dat iemand beter wordt.
Hoe weet je of een van je leerlingen een eetstoornis heeft? En hoe begin je dan een gesprek? Wat doe je bij vermoedens en wat zeg je tegen de ouders? In deze cursus gaan we in op het op tijd herkennen van een eetstoornis én hoe dit bespreekbaar te maken. Met praktische tips en tools, speciaal voor leerkrachten, vertrouwenspersonen en andere mensen uit het zorgteam.
Stichting Kiem zet zich in om de impact van eetstoornissen te minimaliseren door kennis te verspreiden onder naasten, scholen en professionals. Dit doen zij zodat (jonge) mensen die kampen met een eetstoornis en hun naasten weer vooruit kunnen.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- de verschillende eetstoornissen herkennen.
- het type leerling dat gevoelig is voor eetstoornissen en triggers eerder identificeren.
- een eetstoornis en mogelijke oorzaken beter begrijpen.
- (een vermoeden van een) eetstoornis bespreekbaar maken.
- inschatten welke verschillende fases leerlingen doormaken voor ze hulp zoeken.
Stap nu in
- Ruim 200 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht