Minder werkdruk? Samen krijgen we 't voor elkaar!

Blog

Werkdruk: hoe ga je ermee om?
"Basisschoolleraren die in december staakten1 voor de vermindering van werkdruk, kunnen zelf veel doen aan het verminderen van deze werkdruk." Dat stelt Jolande Hogewind, directrice van het Calvijn College in Amsterdam, in een artikel in de Volkskrant.2  Samen met teammanager El Jaouhari zorgde Hogewind ervoor dat het Calvijn College de afgelopen jaren uitgroeide van een school met een dubieuze reputatie tot "misschien wel de beste school van Nederland", zoals Eberhard van der Laan dat zei. De werkdruk die de leraren op het Calvijn College ervoeren, was een van de zaken die Hogewind en El Jaouhari hebben aangepakt. Werkdruk is iets waar iedere leraar mee te maken krijgt, maar hoe ga je daarmee om?

Werkdruk is ‘eigen schuld’
Op het Calvijn College zijn ze de werkzaamheden op een andere manier gaan verdelen, zo geeft Hogewind aan. “Elk jaar maken we kaartjes met alle taken: voor zoveel klassen is een mentor nodig, we moeten zoveel lessen geven, er zijn zoveel mensen voor de activiteitencommissie nodig, enzovoorts.” Iedere leraar op het Calvijn College draagt taken aan en schat ook hoeveel tijd iedere taak kost. De school geeft leraren veel autonomie en zeggenschap over wat ze ieder jaar willen doen. Daarnaast heeft het Calvijn nagedacht over andere manieren om de werkdruk te verlichten. Zo krijgen leraren verschillende klassen uit hetzelfde leerjaar, zodat ze een les bijvoorbeeld vijf keer kunnen geven.

Meer controle over de workload
Werkdruk is een subjectief gegeven. Wat de een als druk ervaart, is voor de ander prima te doen. Het ervaren van te veel werkdruk gaat vaak echter ook samen met het verliezen van controle. Je hebt het gevoel dat je het niet allemaal zelf meer in de hand hebt. Het voorbeeld van het Calvijn College laat zien dat het geven van autonomie aan leraren ervoor zorgt dat ze meer controle hebben over hun workload. Daarnaast helpt het als je een gezamenlijke verantwoordelijkheid draagt voor het werk. Als een taak meer uren kost, is er minder tijd over voor de andere taak. Dan moet je samen met je collega’s bespreken hoe je dit gaat oplossen. Maar daarmee ben je er natuurlijk nog niet. Van een leraar wordt verwacht dat hij kan plannen en organiseren. Toch gaat dit niet iedereen even goed af. Het belangrijkste is dat je voldoende structuur kunt aanbrengen en hoofd- van bijzaken kunt onderscheiden.

Plannen kun je leren!
De basis van een goede planning is een agenda, waarin je al je tijdsbestedingen, ook privé, vastlegt. Aan het begin van de week kijk je wat er voor die week op de planning staat. Is je agenda te vol? Dan kijk je wat je kunt schrappen, verplaatsen of eventueel delegeren. Het gaat er uiteindelijk om dat je alles wat je doet, overdenkt en overweegt, zodat het allemaal bewust gebeurt en jij de controle hebt. Je kunt ook met to-do-lijsten werken. Het nadeel daarvan is echter dat de taken die erop staan meestal vaag zijn en dat er geen deadline en tijdsindicatie is. Daarbij worden to-do-lijsten eerder langer dan korter. Wil je echt een ster worden in plannen? Lees dan Getting Things Done3 van David Allen. En volg de cursus Regie over jouw tijd.

1 https://www.nu.nl/dvn/5045543/waarom-basisschoolleraren-dinsdag-opnieuw-staken-.html
2 https://www.volkskrant.nl/binnenland/hoe-het-calvijn-college-misschien-wel-de-beste-school-van-nederland-werd~a4555699/
3 https://www.bol.com/nl/f/getting-things-done/39492293/