In de rubriek 'Blijven Leren' vertelt een leraar hoe hij of zij up-to-date blijft, met deze keer: Didy Pijpker.
Didy Pijpker is docent Nederlands aan het Eemsdeltacollege in Siddeburen én Leraar van het Jaar 2017.
“De keuze om les te geven aan vmbo-leerlingen is een bewuste. Ik vind het een uitdaging om hen te leren dat Nederlands een prachtig vak is.”
U bent nu ruim 30 jaar docent. Wat is er veranderd in vergelijking met vroeger?
“Toen ik begon, lag de nadruk bij het vak Nederlands op de kennis. We moesten veel doen aan spelling en grammatica. Dat is veranderd. Nu hebben we meer aandacht voor begrijpend lezen en voor het analyseren van informatie. De lessen gaan bijvoorbeeld over hoe je nepnieuws van echt nieuws onderscheidt. Er is veel veranderd door de intrede van de computer in het klaslokaal. In het ‘voorcomputertijdperk’ vonden leerlingen Nederlands een beetje een saai vak.”
Hoe gaat u om met de veranderingen?
“Ik heb altijd mijn eigen invulling aan het vak gegeven. Nederlands is zoveel breder dan taalvaardigheid. We gebruiken tegenwoordig meer media in de les dan alleen boeken. We kijken bijvoorbeeld een documentaire en hebben het over wat waar is en wat niet. Welke manipulatietechnieken worden er gebruikt? Deze vaardigheden zijn net zo belangrijk als andere zaken. Een goede beheersing van spelling en grammatica is meer een middel om doelen te bereiken dan een doel op zich.”
"Ik heb altijd mijn eigen invulling gegeven aan het vak"
De ontwikkelingen gaan snel. Hoe zorgt u ervoor dat u bijblijft?
“Ik volg minimaal elk jaar een cursus. Daarnaast lees ik vakbladen en ben ik auteur van een lesmethode. Dus ik zit boven op de ontwikkelingen in het vak. Ook haal ik veel inspiratie uit het nieuws. Je moet alleen niet direct in alle nieuwe ontwikkelingen springen, maar eerst nadenken of het iets is voor het onderwijs. Daarnaast moet je een balans vinden tussen oud en nieuw. Ondanks alle nieuwe communicatiemiddelen, blijft een gesprek in de klas bijvoorbeeld zeer waardevol. Het belangrijkste is dat je als leraar nieuwsgierig bent. Ben je dat niet, dan houd je het niet lang vol.”
Wat is de beste manier om les te geven?
“Ik geloof heel erg in leren in een context. In dat kader proberen we als school opdrachten van bedrijven binnen te halen. Onze leerlingen hebben bijvoorbeeld in opdracht van het Waterschap Hunze en Aa’s een nieuw ontwerp voor de afgekeurde Groninger Zeedijk gemaakt. Bij deze opdracht komen zoveel aspecten kijken. Ze moesten onder andere bodemonderzoek doen, de helling van de dijk meten, het achterland bestuderen en hun bedachte ontwerp presenteren. Veel van wat ze leren op school, komt dan samen in één project. Door dit soort opdrachten zien leerlingen wat het doel is van hetgeen ze leren.”
Hoe ziet u de toekomst van het onderwijs?
“Mijn grote droom is dat we cyclisch gaan werken. Leerlingen leren in acht weken tijd de theorie, om die daarna toe te passen in een bedrijfsopdracht. Je moet gelijk laten zien waarvoor je de kennis nodig hebt. Motivatie is moeilijk te prikkelen bij leerlingen. Ze vinden een praktijkopdracht aan het begin eng, maar ze zien dat het uiteindelijk wel iets oplevert. De meerwaarde is wel bewezen.”
E-WISE biedt een ruim cursusaanbod voor leraren in het PO en VO met vakinhoudelijke, vakdidactische en pedagogische cursussen. Het nascholingsaanbod is ontwikkeld met topexperts en wordt voortdurend geactualiseerd.
Benieuwd naar ons aanbod? Probeer dan eens een van onze gratis proefcursussen.