Pedagogische visies in de kinderopvang
Stap nu in
- Ruim 100 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht
Deze cursus gaat over waarom we werken zoals we werken met de kinderen in de kinderopvang. In Nederland moet elke kinderopvangorganisatie in het pedagogisch beleid duidelijk maken vanuit welke pedagogische visie of inspiratiebronnen er gewerkt wordt.
Hoe wordt er naar de kinderen gekeken? Welke invloed heeft dit op het pedagogisch handelen? Hoe zie je de visie terug in de speelleeromgeving (de materialen, kleuren, activiteiten)?
De theorieën, waarop de visies vaak gebaseerd zijn, komen voort uit een lange geschiedenis van wetenschappers die hun visie op opvoeden hebben beschreven. Elke periode in de geschiedenis heeft een toevoeging, nieuw onderzoek en/of nieuwe inzichten opgeleverd. Het is dus belangrijk dat je kennis hebt van hoe de moderne visie op opvoeding tot stand is gekomen.
De visie op opvoeden, zoals je vandaag de dag veel tegenkomt in het pedagogisch beleid van kinderopvangorganisaties, is vaak een verzameling van onderdelen uit meerdere visies, verwoord door verschillende pedagogen of onderwijskundigen. In deze cursus gaan we in op vijf pedagogische visies die nu actueel zijn: Janusz Korczak, Maria Montessori, Loris Malaguzzi, Emmi Pikler en Elly Singer.
Je leert over het kindbeeld, wat dit betekent voor het dagelijks pedagogisch handelen, welke inrichting en materialen er gebruikt worden en welke activiteiten er gedaan worden.
Deze cursus maakt je bewust van jouw voorkeuren als het gaat over je eigen pedagogische visie en wat de pedagogische visie van je organisatie betekent voor jouw pedagogisch handelen.
Preview
Leerdoelen
Na afloop van deze cursus kun je:
- onderbouwen waarom het belangrijk is om te werken vanuit een pedagogische visie
- je eigen pedagogische visie formuleren en onderbouwen vanuit de theorie
- je pedagogisch handelen aanpassen aan je pedagogische visie
Stap nu in
- Ruim 100 cursussen
- Onbeperkt toegang
- Praktijkgericht